Inför resan

Inför en resa eller ansökan får vi ofta många frågor. Därför har vi sammanställt en enkel komihåg-lista som visas nedan. Om man åker hela resan med taxibil eller specialfordon så läser man under den rubriken. Om resan planeras med tåg, flyg eller båt och anslutningsresor med taxi, då finns all information under rubriken ”Resa med Tåg, Flyg eller Båt.

Informationen omfattar sådant som man bör tänka på inför en beställning eller inför en resa. Genom att vi får reda på alla uppgifter vid beställning, kan vi planera din resa så att den blir så smidig som möjligt. Vi hälsar er välkomna till en trevlig resa.

Bra att veta när du ska åka taxi eller specialfordon

Förbeställning

Förbeställningstid 5 arbetsdagar, utom vid stora helger som exempelvis jul. För resor under storhelger är det viktigt att vi får in beställningarna i mycket god tid för att kunna planera alla körningar. Detta beror på att tillgången på taxibilar och specialfordon är begränsad. Tänk på att din kommun utöver förbeställningstiden behöver handläggningstid när du ansöker om din resa. Om du angett en e-postadress på ditt tillstånd eller i din beställning så skickar vi även information via e-post om resan.

Bekräftelse av resa

Taxiföretaget bekräftar per telefon resan till resenären senast två dagar innan avfärd. Om taxibolaget inte har ringt, ta då kontakt med Riksfärdtjänsten dagen före resan. Var noga med att skriva ner telefonnumret till taxibolaget. Bra att ha om något skulle inträffa utanför Riksfärdtjänstens öppettider.

Egenavgift

Egenavgiften betalas normalt kontant till chauffören. Ha gärna jämna pengar. Är du intresserad av att betala med kort så fråga taxibolaget om det är möjligt när du har telefonkontakt med dem innan resan.

Medresenär och Ledsagare

Medresenären betalar normalt samma avgift som resenären när de följer med i fordonet. Medresenär får medfölja i mån av plats och måste förbokas.

Bagage

Max två väskor/kollin samt angivna hjälpmedel får medföras på resan.

Bärhjälp

Kom ihåg att alltid ange om bärhjälp är nödvändig, till exempel om resenären måste bäras från bostaden till taxin. Detta innebär att taxin har med sig en extra person som hjälper till med detta.

Hämtning på flygplats

Det är viktigt att alltid uppge flightnummer om resenären ska hämtas på en flygplats. Detta för att minimera riskerna för att väntetider uppstår och där med extra kostnader. Uppge gärna också terminal för att underlätta hämtning och lämning på flygplatsen Vid ev. ombokning av flyg eller tåg är det resenärens ansvar att ta kontakt med Riksfärdtjänsten eller taxibolaget direkt för att meddela de nya förutsättningarna.

Avbokning

Vid avbokning ringer man oss på Riksfärdtjänsten på telefon 016-15 05 50, öppettider vardagar 08.00-16.30. Vid akut avbokning när vi inte finns på plats, kontaktas taxibolaget direkt.

Bra att veta när du ska åka tåg, flyg eller båt

Förbeställning

Förbeställningstid 10 arbetsdagar, utom vid stora helger som exempelvis jul då många avgångar tidigt är fullbokade. Tänk på att din kommun utöver förbeställningstiden behöver handläggningstid när du ansöker om din resa. Biljetter samt inbetalningskort på egenavgiften skickas hem till resenären efter att bokningen är gjord. För utskick av färdhandlingar med post så debiterar Riksfärdtjänsten 15 kronor. Om du angett en e-postadress på ditt tillstånd eller i din beställning så skickar vi även information via e-post avseende resan.

Ålder och släktförhållande

Ålder samt släktförhållande på följeslagare (ledsagare eller medresenär) till riksfärdtjänstresenären är viktiga uppgifter som kan påverka priset på biljetterna.

Servicekoder

Servicekoder på flyget måste anges i beställningen. Det behövs för att resenären ska få rätt hjälp på flygplatsen och ombord på planet.

Hjälp vid av och påstigning

Om resenären behöver hjälp vid tågresa på stationen, ombord på tåget eller vid av/påstigning så skall detta anges i resebeställningen. Då bokas Ledsagning, resenären och eventuell medföljande får personlig service på stationerna av stationsledsagare och extra service ombord på tåget av ombordpersonal.

Rullstolar

Elrullstolars mått, vikt och batterier skall anges även om rullstolen kan plockas isär. Rullstolar som flyget inte kan transportera körs istället landvägen med en av våra speditörer. Om rullstolsplats på tåget behövs måste detta anges särskilt.

Avbokning

Vid avbokning ringer man oss på Riksfärdtjänsten på telefon 016-15 05 50, öppettider vardagar 08.00-16.30, eller till flygbolaget eller SJ (se blankett som skickas med biljetterna hem till resenären).